Menu

HomeDovida Zuid-Holland MiddenKlachtenregeling en privacy

KLACHTENREGELING & PRIVACY

Dovida Zuid-Holland Midden

Privacyverklaring

Deze privacyverklaring geldt voor alle personen van wie Dovida persoonsgegevens verwerkt, waaronder (voormalig) klanten, medewerkers, sollicitanten, nieuwsbriefontvangers en bezoekers van onze website. Dovida is verwerkingsverantwoordelijke en hecht veel waarde aan de borging van privacy. Daarom gaat Dovida zorgvuldig om met het verwerken van uw persoonsgegevens, uiteraard in overeenstemming met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (“AVG”).

Deze privacyverklaring is van toepassing op informatie die door Dovida over u wordt verzameld; bijvoorbeeld indien u onze diensten betrekt, bij ons gaat werken, bij een persoonlijk bezoek, of wanneer u gebruik maakt van onze website, mobiele applicaties en andere digitale platforms. Deze privacyverklaring heeft tot doel om u te informeren over welke persoonsgegevens we van u verzamelen, hoe we deze gebruiken, en met wie we deze delen, ongeacht via welk kanaal of medium de gegevens worden verzameld.

1. Welke persoonsgegevens verwerken wij en waarom?

Dovida verwerkt persoonsgegevens die nodig zijn voor de uitvoering van haar werkzaamheden, maar alleen als daar een wettelijke grondslag voor is en voor zover de verwerking noodzakelijk is voor dat doel. Hieronder wordt per groep betrokkenen aangegeven welke persoonsgegevens verwerkt worden en met welk doel:

1.1 Klanten

Wij verwerken persoonsgegevens van klanten om zorg te kunnen leveren en te voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Het gaat hier bijvoorbeeld om:

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: het opstellen en uitvoeren van de zorgovereenkomst, het leveren van zorg en het opstellen van zorgplannen, communicatie met klanten en hun naasten, communicatie met andere zorgverleners, gemeenten, zorgkantoren of zorgverzekeraars, dossiervoering, het declareren van zorg en uitvoeren van financiële administratie, het verwerken van klachten of meldingen, of het meten van klanttevredenheid.

1.2 Medewerkers

Wij verwerken persoonsgegevens van medewerkers in het kader van de arbeidsovereenkomst en om te voldoen aan wettelijke verplichtingen. Het gaat hier bijvoorbeeld om:  

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: het aangaan en uitvoeren van de arbeidsovereenkomst, het voeren van personeels- en salarisadministratie, het begeleiden bij ziekte en re-integratie, het bieden van scholing en functioneringsgesprekken, het voldoen aan fiscale en arbeidsrechtelijke verplichtingen, het meten van medewerkerstevredenheid en interne kwaliteitsverbetering.

1.3 Sollicitanten

Als u bij Dovida solliciteert verwerken wij de gegevens die u aanlevert:

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: beoordeling van de geschiktheid van de sollicitant voor de functie, communicatie over de procedure, om de sollicitatieprocedure te kunnen voeren en om de sollicitant, als hij zich heeft teruggetrokken of niet is aangenomen, op een later moment mogelijk voor een andere of nieuwe functie te benaderen.

Als een sollicitant wordt aangenomen, worden de gegevens opgenomen in het personeelsdossier. Als dit niet het geval is, worden de gegevens binnen een redelijke termijn verwijderd of binnen de termijn waarmee de sollicitant heeft ingestemd.

1.4 Websitebezoekers

Wij verwerken alleen persoonsgegevens van websitebezoekers als deze actief worden verstrekt (zoals via het contactformulier) of als deze via cookies en webanalyse worden verkregen.

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: reageren op vragen of verzoeken, het koppelen aan de juiste vestiging op basis van locatiegegevens, het verbeteren van de gebruiksvriendelijkheid van de website, het analyseren van het gebruik van de website via cookies en Google Analytics en het afhandelen van sollicitaties die via de website worden ingediend.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze cookieverklaring.

1.5 Nieuwsbriefontvangers

Van ontvangers van onze nieuwsbrief verwerken wij:

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: het toezenden van de nieuwsbrief om te informeren over onze diensten. Dit gebeurt met uw toestemming en u kunt zich op elk moment afmelden via de link in de nieuwsbrief.

  1. Klagers

Bij het behandelen van klachten verwerken wij van de melder:

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: om contact op te kunnen nemen met de melder, om de klacht inhoudelijk te kunnen onderzoeken, om verslaglegging en verantwoording mogelijk te maken, om terugkoppeling te kunnen geven over de afhandeling.

  1. Deelnemers aan tevredenheidsonderzoeken

Bij tevredenheidsonderzoeken verwerken wij van de deelnemers:

Deze gegevens worden verwerkt voor de volgende doeleinden: het meten en analyseren van ervaringen, het aanbrengen van verbeteringen in onze dienstverlening, het opstellen van geaggregeerde rapportages.

2. Grondslagen voor verwerking van uw persoonsgegevens

Wij mogen niet zomaar persoonsgegevens van u verwerken. Daar hebben wij een legitieme reden voor nodig. Wij verwerken persoonsgegevens onder andere op basis van:

Voor gezondheidsgegevens geldt daarnaast een uitzondering op het verwerkingsverbod (artikel 9 AVG), bijvoorbeeld als het nodig is voor het verlenen van zorg.

3. Hoe verkrijgen wij uw persoonsgegevens en wie heeft intern toegang tot uw persoonsgegevens?

Wij ontvangen persoonsgegevens meestal rechtstreeks van uzelf, bijvoorbeeld bij het aangaan van een dienstverleningsovereenkomst of sollicitatie. Soms krijgen wij gegevens van derden, zoals andere zorgaanbieders of officiële instanties, als dat nodig is voor onze dienstverlening of op basis van wetgeving.

Binnen Dovida hebben alleen daartoe bevoegde medewerkers toegang tot persoonsgegevens, en uitsluitend voor zover dat nodig is voor de uitvoering van hun werkzaamheden. Deze toegang is beperkt op basis van functie en rol, volgens het principe van ‘need to know’.

In bijzondere situaties, zoals bij spoed of vervanging, kan tijdelijke toegang verleend worden, mits dat noodzakelijk is voor continuïteit van zorg of dienstverlening.

4. Met wie worden uw persoonsgegevens gedeeld?

Dovida deelt persoonsgegevens alleen met derden als dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverlening, als de betrokkene daar toestemming voor gegevens heeft, of als dit wettelijk verplicht is. Uw persoonsgegevens kunnen gedeeld worden met:

Gegevens worden niet gedeeld voor commerciële doeleinden. Dovida geeft in beginsel geen persoonsgegevens door buiten de Europese Economische Ruimte.

5. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?

Persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk. In het bijzonder geldt:

Na afloop van de geldende bewaartermijn worden de gegevens verwijderd, gewist, vernietigd of geanonimiseerd.   

6. Welke rechten heeft u?

Als Dovida uw persoonsgegevens verwerkt, heeft u op grond van de AVG verschillende rechten:

Indien u gebruik wilt maken van deze rechten dan kunt u een e-mail richten aan uw vestiging van Dovida. De contactgegevens vindt u op onze website. Wij reageren binnen één maand. In sommige gevallen mogen wij die termijn met maximaal twee maanden verlengen; in dat geval laten wij dat tijdig weten.

Heeft u een klacht over hoe wij met uw persoonsgegevens omgaan? Dan kunt u contact opnemen met onze Functionaris Gegevensbescherming via privacy@dovida.nl. U kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens via www.autoriteitpersoonsgegevens.nl.

7. Hoe worden de persoonsgegevens beveiligd?

De bescherming van persoonsgegevens vinden wij erg belangrijk. Daarom hebben wij passende technische en organisatorische maatregelen genomen om te voorkomen dat persoonsgegevens verloren raken of onrechtmatig worden gebruikt, gewijzigd of geraadpleegd. Voorbeelden van getroffen beveiligingsmaatregelen zijn:

Daarnaast voert Dovida risicobeoordelingen uit (zoals DPIA’s) bij nieuwe of risicovolle verwerkingen, zodat tijdig aanvullende beveiligingsmaatregelen kunnen worden getroffen. Ook wordt periodiek geëvalueerd of bestaande beveiliging nog voldoet aan de actuele risico’s en wettelijke eisen.

Ondanks alle zorg en beveiligingsmaatregelen kan het gebeuren dat persoonsgegevens per ongeluk of onbevoegd worden ingezien, gewijzigd of verloren raken. Dovida neemt elk datalek serieus en handelt volgens een intern protocol. Als blijkt dat een datalek mogelijk een hoog risico oplevert voor uw rechten en vrijheden, wordt u daar zo snel mogelijk persoonlijk over geïnformeerd.

8. Contact

Indien u vragen heeft betreffende uw rechten, u ontevreden bent over de wijze van uitvoering of specifieke vragen met betrekking op de verwerking van uw persoonsgegevens of u heeft het vermoeden dat uw persoonsgegevens bij een datalek betrokken zijn (geweest)? Neem dan contact met ons op via info.zhm@dovida.nl.