23 juli 2025 · 3 minuten
Maak kennis met klantcoördinator Elise Plijter

“Elke dag is anders – en dat maakt het juist zo leuk”
Elise Plijter, klantcoördinator bij Dovida Zuid-Holland Midden, vertelt over haar werk en motivatie.
Sinds juni 2025 werkt Elise Plijter (28) als klantcoördinator bij Dovida Zuid-Holland. Ze woont in Zoetermeer met haar man en hun zoontje van drie. “Ik heb in het ziekenhuis en in een zorgvilla gewerkt, maar ik miste daar de tijd en aandacht voor de cliënten. Toen ik de vacature bij Dovida zag, wist ik meteen: dit past beter bij mij.”
Dovida is anders dan gewone thuiszorg, vertelt Elise. “Wat mij opvalt is dat we echt tijd kunnen nemen voor de klant. Geen haast. We kijken goed naar wat iemand nodig heeft en wat bij iemand past. Dat persoonlijke en dat maatwerk maakt onze dienstverlening zo waardevol.”
Geen dag hetzelfde
Als klantcoördinator is geen dag voor Elise hetzelfde. “Soms begin ik met een planning, maar dan belt er een caregiver met een vraag of een casemanager over een klant. Dan moet je snel schakelen. Ik hou van die afwisseling.” Elise bezoekt nieuwe klanten thuis. “De kennismaking is heel belangrijk, ook met de familie. Ik krijg dan een goed beeld van de situatie en de zorgbehoefte en dat is nodig om de juiste ondersteuning te bieden.”
Aandacht voor de mantelzorger
De meeste klanten van Dovida hebben dementie. Elise ziet hoe zwaar dit ook is voor de partner en familie. “Laatst kwamen we bij een echtpaar waar de mantelzorger echt overbelast was. Gelukkig konden we door snel te schakelen binnen twee dagen starten met de begeleiding van zijn partner met dementie. De klant zelf begreep niet goed waarom we er waren, maar vond het uiteindelijk heel fijn. De mantelzorger stuurde later een bedankmail. Daar doe je het voor.”
Goede zorg begint bij samenwerken
Elise werkt nauw samen met collega klantcoördinatoren, planners en caregivers. “Onze caregivers zijn de ogen en oren voor mij in de thuissituatie van de klanten. Daarom is het belangrijk dat zij zich gehoord voelen door mij. Ik probeer altijd een open en gelijkwaardige samenwerking te hebben. Ook met andere zorgorganisaties, zoals case managers dementie of thuiszorgteams, hebben we goed contact. Zo zorgen we samen dat de klant veilig en prettig thuis kan blijven wonen. Dat is onze cirkel van zorg.”
Wat haar drijft
Wat motiveert Elise het meest? “De dankbaarheid van klanten en mantelzorgers. Als iemand zegt: ‘Wat fijn dat jullie er zijn’, dan is mijn dag geslaagd. Ik vind het mooi dat we écht iets kunnen betekenen. Ook het samenwerken met een betrokken team caregivers geeft mij veel energie.”
Bij Dovida draait het om maatwerk en zorg met aandacht. Elise is pas sinds kort bij Dovida, maar voelt zich al helemaal op haar plek. “Iedere dag leer ik weer iets nieuws. En als ik zie dat we het verschil maken voor iemand – dan weet ik dat ik op de juiste plek zit.”



